Moje výsledky a pocity s Whole30

13.01.2019 16:47

V tomto článku rozepíši, jak se mi dodržoval program Whole30, jaké jsem měla výsledky a jak jsem se po celou dobu a po skončení cítila. 

1.týden
Ten pro mě byl rozhodně nejnáročnější. Zaprvé si člověk opravdu musí připravovat každé jídlo, které sní a pořád dokola přesně vymýšlet co nakoupit, z čeho a jak uvařit a jak časově skloubit jídlo s prací. Ze začátku pro mě bylo náročné vychytat velikost porcí - tím, že se jí jen 3x denně a já jsem vzhůru klidně 18-20 hodin, porce jsem si nastavila malé a měla jsem docela hlad. Přidávala jsem si tedy odpolední svačiny ( většinou oříšky, občas i kousek ovoce). Asi úplně nejhorší pro mne byl druhý a třetí den, kdy se dostavila sacharidová chřipka. Ta se projevuje v podstatě stejně jako klasická chřipka - člověk je neskutečně unavený, skoro mu nefunguje mozek ( nemohla jsem si vzpomenout na obyčejná slova a nebyla schopná něco vysvětlit), bolí ho hlava. V tyto dny jsem ani nechodila cvičit. Čtvrtý den už byl ale lepší a pomalu jsem si začala zvykat na vaření a postupně si z toho udělala rutinu. 

2.týden

Vzhledem k tomu, že opravdu miluji sladké, hodně jsem se bála, že budu mít neustále chutě a dost možná i program poruším. Velmi mě překvapilo, že už druhý týden, jsem prakticky žádné chutě neměla a fungovala jsem v práci, sportu a ostatních denních úkonech úplně normálně, ne-li ještě lépe než před začátkem w30. Dokonce se mi už srovnal i spánek. Do té doby jsem měla posledních pár týdnů problém s tím, že jsem se kolem 3 ráno vzbudila a už jsem nemohla usnout. Po týdnu dodržování programu jsem začala usínat téměř hned, spala jsem až do rána a cítíla jsem, že spánek je o mnoho kvalitnější a přes den jsem měla spoustu energie. Také se mi postupně začala trochu lepšit pleť.

3.týden

Třetí týden se mi zdál ze všech asi nejjednodušší. Měla jsem spoustu energie, žádné chutě, dobře jsem spala a začaly mi opravdu chutnat potraviny, které jsem předtím třeba ani moc nevyhledávala. Například rajče si normálně dám tak 2x za sezónu od rodičů ze zahrádky, ale teď jsem si na nich opravdu pochutnala. Stejně tak mi třeba mrkev nebo jablko přišly mnohem sladší. Začaly být vidět i výsledky na postavě. Mám problémy se zavodňováním, hlavně na nohách a na nich jsem viděla opravdu velký rozdíl. Stejně tak se mi zmenšilo nafouklé břicho a celkově jsem působila štíhlejším dojmem, ikdyž na váze byl rozdíl minimální. Mytí vlasů mi stačilo třeba i jednou za 3-4 dny, do té doby jsem si vlasy musela mýt téměř každý den a zlepšily se mi i nehty.

4.týden

Poslední týden jsem se cítila pořád fajn, ale už jsem se těšila na konec - až zjistím, které potraviny mi dělají problém a až budu moct trošku zvolnit v dodržování jídelníčku. Pleť už jsem měla úplně čistou a na pohled mi přišlo, že jsem opravdu zhubla. Také jsem zjistila, že mi ani většina zakázaných potravin nechybí, snad jen trochu sýry, smetana a mascarpone. Úplně jsem přestala mít chuť na sladké pití a vše v čem jsou sladidla. Byla jsem opravdu namotivovaná i po skončení pokračovat v podobném duchu dále, jen s tím, že bych si už klidně udělala ze zdravých surovin třeba palačinky, něco zdravého upekla a zařadila mléčné výrobky. 

Testovací fáze

Testovací fázi jsem neudělala úplně správně, takže do podrobna chci otestovat co přesně mi vadí až po druhém whole30. Zjistila jsem, že nejspíše nebudu moct mléko - dala jsem si cappuccino a hned druhý den jsem se probudila s pletí plnou pupínků. Ale bohužel už nevím, jak jsem na tom s ostatními mléčnými výrobky. Miluji sýry a dezerty ze smetany a mascarpone, proto se chci pak zaměřit na otestování jednotlivých druhů mléčných výrobků. Může se stát, že mi budou vadit všechny typy, ale klidně také, že třeba tvrdé sýry nebo cokoliv jiného, budu moct do jisté míry zařazovat. Popravdě jsem čekala, že na pečivo také nebudu mít nejlepší reakci, protože ho jím celkem dost, ale překvapivě mi lepek nevadí. Ještě se mi úplně nezdála reakce pleti na arašídy, ale nejsem si 100% jistá, takže na to se také zaměřím tentokrát. V podstatě jsem, ale jiné problémy nepozorovala a ostatní potraviny mi asi v rozumné míře nevadí.

Výsledky

  • lepší pleť, vlasy a nehty
  • téměř bez hladu a chutí - člověk pozná, kdy se má najíst
  • více energie (žádné výkyvy během dne), lepší spánek, lepší nálada
  • lepší postava - nebyla jsem nafouklá ani zavodněná a podle mě ubyl i tuk

Samozřejmě každého nejvíce zajímal rozdíl ve váze a postavě. Na váze jsem za těch 30 dní šla dolů "pouze" cca 1,5kg, ale váha je opravdu jen číslo a neřeším ji. Na centimetry a pohled, ale byly rozdíly mnohem větší. 

  • lýtko -2cm
  • stehno -3cm
  • zadek -3cm
  • břicho v nejširším místě -2cm
  • pas -5cm
  • prsa -2cm

srovnávací fotka přesně po 30dnech