Whole30

08.01.2019 13:33
 

Tento stravovací směr jsem držela už v říjnu loňského roku. A 14.1.2019 do toho chci jít znovu :) Kdo mě zná, ten ví, že miluji jídlo a vůůůbec nemám silnou vůli. A přesto jsem se rozhodla držet nejstriktnější "dietu" jakou znám, vydržela jsem to celých 30 dní a ještě se k tomu chci dobrovolně znovu vrátit. V tomto článku chci napsat co mě k takovému stravování vedlo, co to vlastně vůbec je a jaké to má benefity a výsledky a popíši "testovací fázi", která následuje po skončení 30 denní výzvy. Druhou challenge budu postupně sdílet s Vámi. 

Co je whole30?
Jedná se o krátkodobý (30 dní a více) nutriční restart podle programu manželů Hartwigových. Jeho cílem je skoncování s nezdravými stravovacími návyky, obnovení zdravého metabolismu, úprava zažívání, zlepšení imunitního systému a srovnání hormonů. Také díky tomu můžete přijít na potravinové intolerance, objevit potraviny, které Vám prostě nesedí a vyřešit nebo alespoň zmírnit projevy autoimunitních onemocnění. Říkáte si, jak můžete vyléčit třeba takovou depresi, bolest kloubů nebo ekzém pouhým zlepšením jídla? Většina našeho imunitního systému leží ve střevech a pokud stále dokola jíme nějaký potravinový alergen nebo toxin a ten napadá střevní stěnu, je tím neustále oslabován imunitní systém a časem může dojít až k vypuknutí autoimunitního onemocnění.  Téma střevního mikrobiomu je v poslední době hodně omýlané a určitě bych ho ráda rozvedla více. Toto téma je ale tak obsáhlé, že to bude na samostatný článek. 
 

Co mě vedlo k whole30?
Asi největším důvodem pro mě byly problémy s pletí. Od vysazení HA (což je asi 5 let) mě trápí špatná pleť. Snažila jsem se to řešit všemi možnými způsoby, ale bez větších a hlavně trvalých výsledků. Lékaři u takového problému řeší buď jen vnější projevy a nebo jsou další možností léky (ATB a kortykoidy). Léky jsem samozřejmě brát nechtěla, hledala jsem tedy jiný způsob, jak řešit problémy vnitřně. 

Také jsem delší dobu měla problémy se spánkem. Usnula jsem téměř hned, ale po cca 3 hodinách jsem se vzbudila a už neusnula. Přes den jsem tedy byla strašně unavená a už to zasahovalo do mého běžného fungování. 
Hubnutí pro mě nebylo vlastně vůbec důležité, ale samozřejmě jsem si říkala, když už budu držet takto striktně jídlo, bylo by fajn i to. 
V co jsem ale doufala, že mi w30 pomůže se zavodňováním. 
 

Teď k samotnému whole30

Na 30 dní vyřadíte z jídelníčku všechny potencionálně škodlivé potraviny - průmyslově zpracované potraviny, cukr, mléčné výrobky, obiloviny, luštěniny, alkohol, sladkosti, sladidla atd...

V podstatě jíte jen maso, ryby, vejce, zeleninu, ořechy (krom arašídů - to je totiž luštěnina), zdravé oleje a v rozumné míře ovoce a brambory. Vše by mělo být v co nejlepší kvalitě - domácí, farmářské, bio, ... Co všechno můžete najdete na whole30.com/downloads/book-shopping-list.pdf a  spoustu dalších informací na stránkách www.paleosnadno.cz a nebo v angličtině na www.whole30.com
Rozhodně doporučuji přečíst si knihu Jídlo na prvním místě a to nejen těm, kteří uvažují nebo se rozhodli jít do whole30, ale i každému, kdo má nějaký zdravotní problém nebo chce mít základní povědomí o tom, co se děje v těle a jak nás ovlivňují různé potraviny. Jestli mohu říct, že mi nějaké knížky změnily život, tak tahle je rozhodně jedna z nich. Knížka je plná informací a napsaná tak, že i úplný laik pochopí relativně složité procesy v těle. Tato knížka Vás rozhodně nakopne k lepšímu životnímu stylu :)

Budete jíst 3 plnohodnotná jídla denně, každé bude obsahovat bílkoviny, tuky a zeleninu. Nemusíte nic počítat, jíte intuitivně a ze začátku Vám k tomu pomůže tato pomůcka - whole30.com/downloads/whole30-meal-planning.pdf. Pokud budete mít hlad, dlouhý den nebo třeba půjdete cvičit, je dovolená svačina, ale pokuste se dostat na 3 jídla denně. Z povolených surovin také nesmíte dělat zdravé verze nepovolených jídel - jako palačinky, chléb, různé dorty, ale ani smoothie. Jde o to, naučit se jíst opravdové jídlo a když si uděláte byť zdravé palačinky, může být Vaše psychologická reakce stejná jako u nezdravé verze. 
 

Na konci whole30
Po dokončení programu následuje "zařazovací fáze", ve které postupně zkoušíte vracet do jídelníčku různé skupiny potravin a čekáte, jak na to bude Vaše tělo reagovat. V knížce doporučují 1.den držet klasicky w30 a ke každému jídlu zařadit něco z určitě skupiny alergenů, poté držet 2 dny zase čisté w30 a pozorovat co se děje a znovu vyzkoušet další skupinu. Takže napřiklad 1.den se rozhodnu pro mléčné výrobky a dám si svá klasická jídla + k snídani navíc jogurt, k obědu napřiklad kousek sýra a po večeři zmrzlinu. Druhý a třetí den držíte zase striktně a pozorujete jeslti třeba nemáte nějaké zažívací problémy  nebo jestli Vám nevyskákala vyrážka, nebolí Vás hlava atp.. Podle toho usoudíte, jestli Vám tyto potraviny sedí nebo ne. Čtvrtý den vyzkoušítě napřiklad obiloviny - k běžným jídlům si navíc dáte třeba bagetku, těstoviny a žitný chléb. A zase pozorujete, jaké máte reakce. Tento postup opakujete tak dlouho, dokud neotestujete všechno , co by Vám potencionálně mohlo dělat nějaký problém.

Po dokončení programu se změní Váš pohled na jídlo, pochutnáte si na zdravých věcech, které Vás předtím vůbec nelákaly, nebudete mít chutě, nejspíš něco zhubnete, budete mít více energie, lepší náladu, kvalitnější spánek a nebudete muset myslet na jídlo každé 3 hodiny . 


 Velká část lidí uvádí zlepšení či úplné vyléčení mnoha chorob spojených s životním stylem a stravováním* :

• vysoký krevní tlak • vysoká hladina cholesterolu • diabetes • astma • alergie • infekce vedlejších nosních dutin • kopřivka • onemocnění kůže • endometrióza • neplodnost • migrény • deprese • bipolární porucha • pálení žáhy • artritida • bolest kloubů • dysfunkce štítné žlázy • chronický únavový syndrom • lupus • syndrom propustného střeva  • Crohnova nemoc • dráždivý tračník • celiakie • divertikulitida • ulcerózní kolitida

(* Pokud se léčíte s nějakou chorobou či máte předepsané nějaké léky, vždy svůj plán dodržovat Whole30 konzultujte se svým ošetřujícím lékařem.)

Jak to celé probíhalo u mě a jestli mi to pomohlo vyřešit moje problémy, popíši v dalším článku.