Je zdravé stravování dražší než to "obyčejné" ?

17.04.2015 23:13

Většinou když za mnou někdo přijde, že chce poradit jak zhubnout/cítit se lépe/zpevnit/vyrýsovat, tak čeká, že mu řeknu jak často a co musí cvičit a že to bohatě stačí. Jenže když se začnu ptát na jídlo, tak skoro všichni jí špatně a nechtějí nic měnit se slovy - "Nemám na to čas a peníze jíst 5x denně a kupovat tak drahé výrobky". A tím jejich snaha většinou končí. Ale je to opravdu tak, že by zdravé stravování vyšlo dráž? 

Když jsem začínala, myslela jsem si to také, ale praxe mě přesvědčila o opaku. Jedla jsem stejně jako většina lidí a hodně peněz padlo na takovéto - tak si koupím něco na chuť, jsem líná vařit tak dáme pizzu/kebab/KFC nebo do práce si vařit nebudu a zajedu si někam na oběd. A ono se to nasčítá. Teď když si oběd uvařím doma - například čínu s rýží, určitě mě nevyjde na 119 Kč jako někde v jídelně. A hlavně vím, co v ní je. 

Zdravé a kvalitní potraviny se vyplatí hlavně z dlouhodobého hlediska - tělo Vám za ně poděkuje. Nepříjímáme prázdné kalorie, špatný tuk, veliké množství soli a jednoduchých cukrů. A ve většine takových potravin skoro úplně chybí vitamíny, minerály a zdravé tuky. Bílkoviny bývají z velké části nahrazené moukou a kvalitní tuky olejem. Navíc sůl zvyšuje chuť k jídlu ( to vede k obezitě) a má nepříznivý vliv na krevní tlak. V České Republice je průměrná spotřeba soli až 15g denně, přitom doporučená dávka je 4-5g soli na den.

Ale pokud Vám pořád přijde, že se jíst zdravě je drahé, tak tady je pár typů jak ušetřit :

1) Využívejte vlastní zdroje

    - pokud bydlíte v baráku (nebo máte v okolí někoho, kdo má těchto věcí nadbytek), pěstujte si zeleninu, bylinky a pořiďte si slepičky :D
    - pěstovat zeleninu jde i v bytě s balkonem - já zvládla ve 4.patře panelákového bytu pěstovat okurky, papriky, rajčata, cherry rajčátka, pažitku a chilli ;)

2) co můžete nekupujte, ale udělejte doma
    - oříšková másla
    - mandlové/kokosové mléko a máslo 
    - müsli si namíchejte domácí - z vloček, oříšků, sušeného ovoce a podobně .. navíc to bývá i zdravější 
    - to samé platí o ovesných kašich    

3) nakupujte ve velkém a snažte se vyřadit co nejvíce článků mezi výrobcem a koncovým prodejcem
    - vyplatí se kupovat maso po více kg u řezníka
    - brambory, vajíčka a zelenina přímo u farmářů
    - rýží kupuji bud ve vietnamských obchodech nebo 4kg v Lidlu, ...

4) sledujte slevy a akce
    - neříkám jezdit pro každou potravinu do jiného obchodu, ale když mám velkou spotřebu tvarohů a jsou v nějakém obchodě v akci, tak se vypaltí koupit si je tam do zásoby :)

5) nekupujte "značkové" potraviny
    - např. tvarohy kupuji buď v Lidlu nebo Tesco značku a chutnají mi více, než ty, které jsou třeba o 8 Kč dražší

6) jezte superpotraviny nebo takové, které Vás více zasytí
    - chia semínka - vážou na sebe tekutinu, proto hezky nabydou a navíc jsou zdravá 
    - cuketa - super do diety, nemá skoro žádnou chuť a krásně zvětší objem jídla a nezmění chuť
    - přidat bílek do ovesné kaše 
    - luštěniny a obiloviny

7) jezte sezonní zeleninu a ovoce 

Typů na zdravé a levnější stravování je určitě ještě spoustu, ale v tuhle hodinu už asi žádný nevymyslím :D takže pokud máte nějaký další vyzkoušený nápad, můžete ho připsat do komentářů :)

Komentáře: Je zdravé stravování dražší než to "obyčejné" ?

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Blog

Vliv jídla na zdraví

10.02.2019 15:03
Zajímavé video o tom, jak jídlo a životní styl ovlivňují náš mikrobiom a tím fyzické i psychické zdraví. Rozhodně doporučuji shlédnout každému. Lehce se s panem doktorem rozcházíme v názoru, že nejdůležitější pro zdravý mikrobiom je jíst hodně ovoce a zeleniny, protože i zde platí, že hodně záleží...

Moje výsledky a pocity s Whole30

13.01.2019 16:47
V tomto článku rozepíši, jak se mi dodržoval program Whole30, jaké jsem měla výsledky a jak jsem se po celou dobu a po skončení cítila.  1.týden Ten pro mě byl rozhodně nejnáročnější. Zaprvé si člověk opravdu musí připravovat každé jídlo, které sní a pořád dokola přesně vymýšlet co nakoupit,...

Whole30

08.01.2019 13:33
  Tento stravovací směr jsem držela už v říjnu loňského roku. A 14.1.2019 do toho chci jít znovu :) Kdo mě zná, ten ví, že miluji jídlo a vůůůbec nemám silnou vůli. A přesto jsem se rozhodla držet nejstriktnější "dietu" jakou znám, vydržela jsem to celých 30 dní a ještě se k tomu chci...

2 týdny kolem závodů

05.05.2015 11:21
Napřed začnu jak vypadal poslední týden před závody. Jak už jsem psala, tak chci přípravu dělat co nejzdravějším způsobem a tak jsme s trenérem pojali i poslední týden. Neměla jsem klasickou superkompenzaci, jen první 4 dny byly náročné tréninky a k tomu jsem trochu víc pila a omezila tuky a...

Je zdravé stravování dražší než to "obyčejné" ?

17.04.2015 23:13
Většinou když za mnou někdo přijde, že chce poradit jak zhubnout/cítit se lépe/zpevnit/vyrýsovat, tak čeká, že mu řeknu jak často a co musí cvičit a že to bohatě stačí. Jenže když se začnu ptát na jídlo, tak skoro všichni jí špatně a nechtějí nic měnit se slovy - "Nemám na to čas a peníze jíst 5x...

17 dní do závodů

15.04.2015 08:49
Krásné ráno !  Co je u mně nového? Netrpělivě už odpočítávám poslední dny do závodů. Popravdě ani ne, protože bych se těšila, ale spíš, protože už to chci mít za sebou :D Ještě mě čeká spousta věcí co je potřeba před závody zařídit a hlavně musím ještě co nejvíc zamakat, abych na tom podiu...

Co je u mně aktuální

20.03.2015 21:31
    Včera jsem chtěla přidat ukázku svého jednodenního jídelníčku v low carb day, ale měla jsem první opravdovou dietní krizi. Sešlo se toho asi moc najednou - skoro žádné sacharidy, dlouhodobě nedostatek spánku, hodně tréninků a kardia a ještě od 6 ráno trénink klientky a potom do 8 do...